Teff czyli miłka abisyńska – odżywcze zboże bezglutenowe

pomysły na kanapki
7 sposobów na śniadanie, czyli pyszne kanapki
1 kwietnia 2015
teff przepisy
Teff w przepisach: teffianka i mus
14 kwietnia 2015

Teff czyli miłka abisyńska – odżywcze zboże bezglutenowe

teff miłka abisyńska

Teff czyli miłka abisyńska (trawa abisyńska) to zboże pochodzące z Czarnego Kontynentu i uprawiane tam od ponad 4 500 lat charakteryzujące się dużą wartością odżywczą. Od jakiegoś czasu powoli odkrywana również przez resztę świata – miłka jest uprawiana na największą skalę w Etiopii.  Stanowi doskonały posiłek dla długodystansowych biegaczy, ale to nie jedyna zaleta tego zboża. Przeczytaj więcej poniżej.

INFORMACJE OGÓLNE

Przenieś się teraz do Etiopii i wyobraź sobie, że dieta przeciętnego Etiopczyka obfituje w miłkę abisyńską z uwagi na to, że jest to jeden z głównym produktów pokarmowych spożywanych przez nich. Zaspokaja większość potrzeb żywieniowych Etiopczyków. Możesz zatem szybko wykalkulować, że skoro coś jest dobrem narodowym jak miłka musi być spożywane na różne sposoby. Nie mylisz się. Z teffu robi się mąkę, płatki, placki, wiele dań etiopskich w tym indżera (injera) czyli tradycyjny etiopski rodzaj pieczywa przypominający podpłomyki, ale również alkohol. Spożywanie co najmniej 1-2 podpłomyków dziennie, jak się przypuszcza, wpływa na zachowanie zdrowia przez ten naród mimo ubóstwa. Badania pokazuję również, że Etiopczyków rzadko dotyka niedokrwistość z niedoboru żelaza. Miłka zawiera go bardzo dużo. Sprawdzi się zatem w naszej szerokości geograficznej jako doskonały element diety zapobiegający niedokrwistości lub ją leczący.

SMAK, ZAPACH, KONSYSTENCJA

Ziarna miłki w zależności od partii produkcyjnej mogą mieć różny kolor. Od mlecznobiałego poprzez czerwony, a im ciemniejszy tym zboże to jest bardziej aromatyczne. Jak pachnie i jak smakuje? Ma delikatnie orzechowy smak i zapach. Z uwagi na to, że jadłam tylko płatki z chwili, kiedy piszę ten artykuł, mogę powiedzieć również, że wyglądają one jak wióry ( takie z drewna), ale mają niesamowicie przyjemną konsystencją, kremową wręcz po zalaniu ich mlekiem 🙂

WARTOŚĆ ODŻYWCZA

Kaloryczność miłki abisyńskiej nie różni się znacznie od innych zbóż. To co jednak ją wyróżnia to skład witaminowo-mineralny. Zawiera bardzo duże ilości żelaza, wapnia, magnezu, cynku, manganu oraz błonnika pokarmowego, którego dostarcza 8g w 100g. Witaminy zaś to tiamina, ryboflawina, niacyna i witamina B6. Najważniejszą informację jednak jest to iż miłka to zboże bezglutenowe. Doskonale sprawdzi się w diecie osób z celiakią lub nietolerancją na gluten.  Naturalnie jest głównym elementem diety maratończyków etiopskich.Jeśli więc biegasz czyli jesteś biegaczem warto spróbować i wdrożyć posiłki z jej udziałem do diety? Co jeszcze zawiera miłka możesz zobaczyć poniżej w tabeli.

Nieoceniona wartość tego zboża tkwi również w fakcie iż może stanowić doskonałe źródło odżywcze (w tym również białka) dla wegetarian i wegan. Dostarczy cennego białka i choć nie będzie to białko pełnowartościowe to mimo wszystko dobre w połączeniu z innymi walorami odżywczymi miłki.

SkładnikIlość w 100g % dziennego zapotrzebowania dla dorosłych i dzieci powyżej 4 lat (na podstawie referencyjnej diety 2000 kcal)SkładnikIlość w 100g% dziennego zapotrzebowania dla dorosłych i dzieci powyżej 4 lat (na podstawie referencyjnej diety 2000 kcal)
Energia367 kcal18Kwas pantotenowy0,9 mg9
Białko13,3 g24Cholina13,1 mg-
Węglowodany73,1 g22Betaina2,3 mg-
Tłuszcz2,4 g4Wapń180 mg18
Nasycone kwasy tłuszczowe0,4 g2Żelazo7,6 mg42
Jednonienasycone kwasy tłuszczowe0,6 gMagnez184 mg46
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe1,1 gFosfor429 mg43
Witamina A9 UI0Potas427 mg12
Witamina C--Sód12 mg1
Witamina D--Cynk3,6 mg24
Witamina E0,1 mg0Miedź0,8 mg41
Witamina K1,9 mikrog2Mangan9,2 mg462
Tiamina0,4 mg26Selen4,4 mikrogramy6
Ryboflawina0,3 mg16Fluor0-
Niacyna3,4 mg17Cholesterol0-
Witamina B60,5 mg24Fitosterole0-
Kwas Foliowy--Kofeina0-
Witamina B12--Błonnik8 g32

DLACZEGO WARTO JEŚĆ TEFF?

1. Z uwagi na wysoką wartość odżywczą omówioną wyżej.

2. Zapobiega niedokrwistości.

3. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi.

4. Sprzyja wypróżnianiu dzięki dużej zawartości błonnika.

5. Zawiera mało sodu – doskonały dla osób z chorobami serca, nadciśnieniem.

6. Ubogi w tłuszcze – sprzyja osobom na dietach nieskotłuszczowych zwłaszcza specjalistych, terapeutycznych.

7. Można na stałe włączyć go do swojego menu i wyczarować wiele dań. O zastosowaniach przeczytasz niżej.

8. Doskonały dla wegetarian i wegan.

teff miłka abisyńska

INFORMACJA PRAKTYCZNE

1. Teff można długo przechowywać, ponieważ jest oporny na jełczenie tłuszczów. Stąd też stanowi doskonałą rezerwę pokarmową na czas głodu dla Etiopczyków.

2. Gotuje się 10-20 minut czyli krócej niż np. brązowy ryż, dziki ryż, grube kasze czy ziemniaki.

3. Płatki z miłki doskonale sprawdzają się do szybkich posiłków śniadaniowych – nie trzeba ich gotować. Wystarczy zalać ciepłym mlekiem.

4. Płatki bądź mąka z teffu są rewelacyjnym sposobem na zagęszczanie zup czy sosów.

5. Mąka świetnie sprawdza się do pieczenia chleba na zakwasie, który dodatkowo dzięki fermentacji zwiększa przyswajalność przez organizm folianów – szczególnie ważne w niedoborowych dietach osób z celiakią.

6. Płatki można dosypywać i wzbogacać nimi: kefiry, jogurty, maślanki, soki, koktajle i smoothies.

 

Znacie to zboże? Jedliście kiedyś? Jak wykorzystujecie w kuchni? A może nie lubicie próbować „takich wynalazków” jakby powiedziała moja babcia? Jeśli tak to czemu?

Zdjęcia pochodzą z portali. www.teffcom.com i www.dziennik.pl

BEZGLUTENOWE PRZEPISY

Teffianka i truskawkowy mus z miłką

Zupa z czerwonej soczewicy

Krem z batatów

Ciasteczka z cieciorki – zamiast mąki pszennej dodaj amarantusowej

Amarantus i 5 przepisów z jego wykorzystaniem

Pizza na ziemniaczanym blacie

Czekoladowy mus z banana i awokado

Ryż z owocami morza i pomidorami

Sałatka ze szpinakiem, serem feta i pomidorami

Faszerowany bakłażan

 

Oceń ten artykuł
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
Przeczytaj poprzedni wpis:
pomysły na kanapki
7 sposobów na śniadanie, czyli pyszne kanapki

Myślimy „szybkie śniadanie” i sięgamy oczywiście po kanapki. Kilka minut i mamy gotowy posiłek. Kiedy jesteśmy zaspani i się spieszymy do pracy czy szkoły ciężko zdobyć […]

Zamknij