Jak zacząć jeść zdrowo? Zacznij od koszyka

SZYBKI PRZEPIS
Przepisy na lato czyli lekko, prosto i zdrowo
22 lipca 2015
spalanie tłuszczu spal tłuszcz
Darmowy fragment ebooka „Plan Spalania Tłuszczu” do pobrania :)
5 sierpnia 2015

Rozpoczęcie przygody ze zdrowszym sposobem odżywiania jest wyzwaniem. Jakie czynniki wpływają na to co jemy oraz jak sobie ułatwić cały proces przeczytasz we wpisie Jak zacząć jeść zdrowo? Wstęp”.

WSZYSTKO ZACZYNA SIĘ OD KOSZYKA

 

Tak. To co zjesz zaczyna się w momencie robienia zakupów. To jakie działy w sklepie odwiedzasz, które produkty kupisz, jakiej marki i w jakiej ilości nabywasz ma bezpośredni wpływ na Twoje zdrowie. Dla porównania 2 różne koszyki osób, które widziałam w sklepie robiąc ostatnio zakupy.

 

KOSZYK NR 1

 

cola 2l, 2 opakowanie makaronu świderki, 1 opakowanie ryżu białego, 1 pomidor, 1 ogórek, 1 gorący kubek, 1 litr mleka UHT 2%, 4 różne jogurty owocowe, 3 serki homogenizowane smakowe, ser topiony w plasterkach, 1 opakowanie ciastek, snickers, princessa, cukierki Nim2, mięso z indyka, mięso wieprzowe, parówki i jeszcze jakieś produkty, których niestety nie pamiętam 🙂

 

KOSZYK NR 2

 

dużo warzyw i owoców przeróżnych,  ryż parboiled, ryż brązowy, mięso z indyka, 2 jogurty naturalne duże, chleb razowy ze słonecznikiem, masło, 3 butelki wody mineralnej, mrożony filet z dorsza, rodzynki, litr soku pomarańczowego, płatki owsiane.

Widzisz różnicę? Który koszyk wydaje Ci się „zdrowszy”? Który kupujący lepiej się odżywia i być może swoją rodzinę również?  Choć wnioski są dosyć oczywiste (koszyk numer 2 zawiera zdrowsze produkty) to koszyki tych dwóch osób jednak nie są aż tak bardzo różne. Uwierz mi proszę na słowo, że widziałam nie raz przy kasie dużo mniej zdrowy asortyment i właśnie o tym również chcę Ci powiedzieć. Najpierw jednak odtworzę taki niezdrowy koszyk i pokażę Ci produkty, które się w nim często znajdują. Uwaga! Nie wymyśliłam go. Niejednokrotnie takie właśnie widziałam.

 

NIEZDROWY KOSZYK

 

napoje gazowane słodzone, słodkie jogurty i serki, kazjerki, tostowe pieczywo, dżemy wysokosłodzone, ciasta, batony, parówki, zupki chińskie, duża paczka frytek, pieczywo cukiernicze, gotowe sosy i dania do podgrzania, krokiety, sałatki w opakowaniach, żelki, chipsy, paluszki, krakersy, ser żółty, sos hamburgerowy, płatki śniadaniowe typu czekoladowe kulki, miodowe krążki i inne dziwactwa, napoje energetyczne, puszki z konserwami mięsnymi, duża margaryna do smarowania pieczywa, gołąbki w słoiku

Jak widzisz taki koszyk w całości stanowi produkty, których nie powinniśmy zdecydowanie jadać na co dzień.

 

CO ZATEM WKŁADAĆ DO KOSZYKA? JAK ZACZĄĆ JEŚĆ ZDROWO?

 

Przejdźmy do konkretów. Przede wszystkim muszę wyjaśnić, że tworząc ten wpis założyłam, że jego odbiorcą jest przeciętny zjadacz chleba. Nie osoba z dużymi problemami zdrowotnymi, która powinna nie tylko zająć się ich diagnozą, leczeniem, ale też dietą, która być może większość produktów, o których napiszę nie będzie mogła jeść. Żebyśmy się dobrze zrozumieli. Ten wpis ma charakter ogólny i bazuje na ogólnych założeniach dotyczących zdrowego odżywiania, które mogą być z powodzeniem stosowane u wielu osób, a przy okazji obejmują one często zalecenia dla osób indywidualnych, które przychodzą do mnie na konsultacje.

 

CO KUPOWAĆ W SKLEPIE?

 

  1. Świeże owoce i warzywa.
  2. Kiszonki (sprawdzaj czy nie mają dodatków konserwantów).
  3. Pełnoziarniste pieczywo. Jak je wybrać odwiedź wpis („Jak wybrać dobry chleb?)
  4. Grube kasze, ryż i makaronu z pełnego przemiału: ryż( brązowy, dziki, czerwony, basmati, parboiled), makaron (żytni, pszenny razowy, orkiszowy), kasze (jaglaną, jęczmienną, pęczak, gryczaną zwłaszcza niepaloną i inne), komosę ryżową, amarantus
  5. Płatki naturalne bez dodatków: owsiane górskie, jaglane, gryczana, żytnie i inne.
  6. Jaja najlepiej z wolnego wybiegu (Jak wybrać najlepsze jaja?)
  7. Mięso najlepiej ekologiczne – różne. Zarówno drób jak i mięso czerwone. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na mięso ekologiczne kupuj tradycyjne, ale testuj które jest najsmaczniejsze, jak pachnie, jak wygląda, jak długo można je przechowywać. Z doświadczenia wiem, że mięso w różnych sklepach jest naprawdę różne w smaku. Cena zwykle odgrywa znaczenie. Im taniej tym gorsza jakość.
  8. Wędliny, pasztety, produkty mięsne – sprawdzaj zawsze etykiety, wybieraj te, które mają największy procentowy udział mięsa, uważaj na dodatki (białko sojowe, lecytynę, barwniki, zagęstniki, wypełniacze, konserwanty). Najlepiej jest w domu upiec swoje mięso i zrobić z niego wędlinę. Uważaj na pasztety, parówki, mielonki – najlepiej wyklucz je z diety lub jedz bardzo rzadko chyba, że mają naprawdę bardzo dobry skład na etykiecie czyli dużo mięsa i mało dodatków.
  9. Olej kokosowy, rzepakowy, oliwę z oliwek.
  10. Miód naturalny.
  11. Dżemy i powidła najlepiej w 100% z owoców lub chociaż niskosłodzone. Sprawdzaj by miały jak największy procent owoców w sobie.
  12. Ryby świeże i mrożone najlepiej z dobrego źródła, pewnego. Jeśli nie masz do nich dostępu kupuj filety z dorsza, soli, łososia (ale dzikiego nie hodowlanego), tuńczyka, halibuta, morszczuka (uważaj na pange! zrezygnuj z niej!).
  13. Mleko i produkty mleczne naturalne. Bez dodatków owoców, zbóż, cukru, zagęstników, warzyw czy czegokolwiek. Zwykle zawierają ich mnóstwo i są niepotrzebne. Kupuj naturalne jogurty, maślanki, kefiry, serki i desery.
  14. Sery żółte i pleśniowe dobrej jakości. Zwykle cena o tym świadczy. Czytaj etykiety jeśli to możliwe i sprawdzaj skład.
  15. Orzechy, nasiona i pestki naturalne.
  16. Naturalne mieszanki mrożonek bez zbędnych dodatków.
  17. Herbaty i kawy naturalne bez dodatków.

 

supermarket-435452_1280

Powiedz „nie „żywności przetworzonej

 

NIE KUPUJ WCALE LUB KUPUJ BARDZO RZADKO

  • Gotowe mieszanki owoców i warzyw, sałatek które są konserwowane i/lub mają dużo niepotrzebnych dodatków.
  • Oczyszczone pieczywo, które jest sztucznie napompowane lub zawiera inne dodatki. Więcej przeczytasz tutaj Jak wybrać dobry chleb?
  • Słodkie płatki śniadaniowe, granole, musli, mieszanki z owocami, dodatkiem cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego.
  • Orzechy, nasiona i pestki w polewach czekoladowych, pikantnych, miodowych, wasabi i innych. Polewy mają ogromną ilość sztucznych dodatków, które nie wpływają dobrze na Twoje zdrowie.
  • Napojów i żywności oznaczonych jako LIGHT.
  • Beztłuszczowego nabiału.
  • Produktów seropodobnych, udawających sery. Serki topione i dziwne smarowidła kanapkowe, które mają sztuczny skład.
  • Słabej jakości wędlin, kiełbas, pasztetów, które są tanie i zawierają głównie dodatek białka sojowego i tłuszczu.
  • Napojów gazowanych, słodkich nektarów, napojów energetyzujących, soczków przecierowych które zawierają mnóstwo cukru.
  • Słodyczy typu żelki, cukierni kolorowe i wszystkich innych, które w składzie mają w zasadzie tylko cukier, barwniki i aromaty.
  • Maseł orzechowych, które składają się głównie z dodatku tłuszczu palmowego i cukru.
  • Dań typu fast food.
  • Syropów do rozcieńczania z wodą. Herbatek granulowanych.
  • Dań garmażeryjnych, bo zwykle mają bardzo ubogi skład, dużo tłuszczu i sporo dodatków.
  • Mrożonek w postaci gotowych dań, które mają dużo dodatków sztucznych.

 

Mam nadzieję, że ten wpisy przybliżył Ci i rozjaśnił nieco sytuację związaną z asortymentem w sklepie. 🙂 Będziemy rozwijać dział Skaner Produktów i przeskanujemy to co na półkach by ułatwiać Ci wybór. Śledź nas 😉 Na zdrowie 🙂

P.S. Czy masz problem z jakimś produktem? Nie wiesz czy kupić go? Daj znać 🙂

 

Oceń ten artykuł
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
  • bardzo dobry poradnik dla początkujących

  • ciziamizia

    W tym co przeczytałam jest naprawdę dużo prawdy aczkolwiek zauważyłam, że dużo firm podąża za modą i zmienia swoje składy – w wielu produktach brak glutenu, konserwantów, obniżona jest także ilość cukrów i tłuszczy. nawet w napozór wysokokalorycznych i sztucznych sosach można odnaleźć sklepowych sprzymieżeńców zdrowego trybu życia – przyjrzyjcie się etykietom sosów Develey – skład pierwsza klasa!

    • Kamila Urbaniak

      Cieszy mnie kierunek, w którym nawet przetworzone produkty zaczynają wprowadzać na rynek nieco „uzdrowione” wersje. Natomiast sos ze słoika nie może stanowić sposobu na zdrowy sposób odżywiania. To nadal jest produkt przetworzony, który długo stoi na półce więc jego wartosć odżywcza stoi pod sporym znakiem zapytania. Świeżo ugotowane przez nas posiłki to jednak zdecydowanie lepsza alternatywa. 🙂

  • Świetny wpis i 100% prawdy 🙂

  • Marlena – Miss Commando

    Bardzo przydatny wpis, można powiedzieć, że u mnie podczas robienia rodzinnych zakupów bierzemy dwa koszyki, jeden dla mnie, drugi dla reszty. Wciąż pracuję nad tym, by przekonać innych do zmiany nawyków, ale jest ciężko 😉

    • Kamila Urbaniak

      Marlena najważniejsze, że jesteś w trakcie procesu. Zmiany nawyków żywieniowych rodziny nie są łatwe, ale są możliwe. Kibicuję! 🙂

Przeczytaj poprzedni wpis:
SZYBKI PRZEPIS
Przepisy na lato czyli lekko, prosto i zdrowo

Latem nie chcemy jeść niczego tłustego, gorącego, rozgrzewającego i czasochłonnego w przygotowaniu. Każdy woli poleżeć na słońcu, nacieszyć się wolnym czasem, przyjemnym popołudniem nad wodą. Dzisiaj […]

Zamknij