Senność po jedzeniu – co ją powoduje i jak z nią walczyć?

batony morelowe row food
Wegańskie batony morelowo-cytrynowe raw food
21 maja 2015
przepisy z truskawkami
Przepisy z truskawkami – 11 pysznych pomysłów
2 czerwca 2015

Senność po jedzeniu – co ją powoduje i jak z nią walczyć?

SENNOŚĆ PO POSIŁKU DIETA

Senność po jedzeniu to problem, zwłaszcza gdy przydarza Ci się nagminnie. Najczęściej doskwiera po obfitym posiłku, którym jest obiad. Niesłychanie utrudnia normalne funkcjonowanie kiedy musimy zabrać się do wytężonej pracy umysłowej, wsiąść do samochodu i gdzieś dojechać. Osoby wykonujące prace fizyczne mają to szczęście, że ruch sprzyja niwelowaniu skutków zjedzenia obfitych posiłków i zmniejsza uczucie senności. Co jednak zrobić jeśli nie możesz iść na spacer ani nie pracujesz fizycznie? Słyszę już głosy: „najchętniej po prostu uciąłbym sobie drzemkę”. I pewnie gdyby to był dzień wolny i przed Tobą zero obowiązków to byłoby to jakieś rozwiązanie. Czy jednak na pewno? Organizm sennością daje nam sygnał, że może coś jest nie tak.

 

SENNOŚĆ – CO NA NIĄ WYPŁYWA?

Senność dopada:

  • po obfitym posiłku,
  • po południu,
  • gdy kładziemy się na łóżku, kanapie, przyjmujemy pozycję leżącą (mózg dostaje sygnał, że pora spać),
  • w przypadku podejrzenia cukrzycy i w stanach hipoglikemii (obniżenie poziomu cukru we krwi),
  • w wyniku opuszczenia jakiegoś posiłku gdy pojawia się głód,
  • w chorobie: wspomniana cukrzyca, niedoczynność tarczycy, anemia, depresja, odwodnienie.

 

jadlospis-odchudzajacy

SENNOŚĆ PO JEDZENIU – CO NA NIĄ WPŁYWA?

 

JEDZENIE – po posiłku układ trawienny zaczyna pracować, a co za tym idzie potrzebuje być napędzony dodatkowym przepływem krwi w okolicach brzucha. Dochodzi więc do przesunięcia objętości krwi z okolic głowy (mózg) do partii okołotrawiennych. To usypia mózg, wpływa na jego chwilowe niedotlenienie, spowalnia jego działanie.

ODWODNIENIE – jeśli nie pijesz dostatecznych ilości płynów w ciągu dnia organizm może reagować na ich brak sennością. Przeczytaj również jak wybrać dobrą wodę oraz  rady jak zbudować nawyk picia wody, by nie dotknęło Cię odwodnienie.

breakfast-732231_1280

 

WĘGLOWODANY – duża ilość węglowodanów czyli głównych i najważniejszych winowajców senności.  Ziemniaki, kasze, makarony, ryż, chleb a także desery i kompoty, soki, nektary to obiadowi bywalcy – jeśli Twój posiłek składa się z dużej ich ilości np. ziemniaków z mięsem, z niewielką tylko ilością warzyw popijanych  sokiem, a następnie spożywasz ciasto na deser to taka ilość węglowodanów (cukrów) ma prawo uśpić. Dlaczego?

Węglowodany powodują, że w uproszczeniu nasza krew wypełnia się glukozą czyli pokarmem dla każdej komórki naszego ciała, w tym dla mózgu.  Może ona jednak dotrzeć  do komórek dopiero dzięki insulinie – hormonowi, który otwiera drzwi komórek i wpuszcza glukozę do środka. W całym tym procesie sporą rolę odgrywa również

 

TRYPTOFAN –  jest to aminokwas o działaniu nasennym, sprzyjający zasypianiu. W dużych ilościach zawarty jest w mięsie, w soi i produktach sojowych, jajach, serach żółtych czy mleku. Zatem posiłek, który zawiera zarówno dużo węglowodanów jak i mięsa usypia skuteczniej. Oprócz tego tryptofan pełni funkcję regulatora hormonów. Po obfitym posiłki z łatwością dostaje się do ośrodkowego układu nerwowego i wykonuje swoją pracę: nasenną i sprzyjającą dobremu samopoczuciu, błogości.

Wspomniana duża ilość węglowodanów w posiłku, a co za tym idzie wysoki poziom glukozy sprawia, że organizm próbuje uratować nas przed przecukrzeniem. Wyrzuca z trzustki dużo insuliny by ta mogła obniżyć poziom glukozy we krwi i doprowadzić do bezpiecznego stanu. Niestety zwykle kończy się to obniżeniem poziomu glukozy we krwi poniżej odpowiedniego poziomu i organizm wchodzi w stan hipoglikemii. Ta usypia i dodatkowo powoduje olbrzymią chęć na słodycze. Znasz ten stan?

 

ZA DUŻO JEDZENIA – ilość również odgrywa znaczenie. Jeśli systematycznie jemy zbyt duże porcje, w pośpiechu, nie czekamy aż sygnał o sytości dotrze do mózgu, co zajmuje około 20 minut, wkładamy do ust kolejne kęsy, które obciążają układ trawienny to koło się zamyka. Senność  po jedzeniu gwarantowana.

senność po jedzeniu

Główni winowajcy zostali zatem rozszyfrowani. Teraz pora na porady, które pozwolą Ci skutecznie wyzbyć się senności, a tym samym zwiększyć jakość i komfort Twojego codziennego życia. Wiem o czym mówię. Z uwagi na problemy zdrowotne w gospodarce węglowodanowej problem znam od podszewki. Poniższe zalecenia na pewno pomogą choć nie zastąpią wizyty u dietetyka czy lekarza gdy będzie taka konieczność.

 

JAK WALCZYĆ Z  SENNOŚCIĄ?

 

  1. Nie pomijaj posiłków. Nie doprowadzaj do wilczego głodu, kiedy jesteś w stanie zjeść wszystko w dużych ilościach.
  1. Odżywiaj się zdrowo. Twoja dieta powinna być zbilansowana pod względem białek, tłuszczów, węglowodanów, składników mineralnych i witamin. Przeczytaj również co to właściwie oznacza odżywiać się zdrowo?
  2. Jadaj regularnie. Przy stole. Nie przed komputerem ani telewizorem. Skup się świadomie na jedzeniu.
  3. Nie przejadaj się, a jedzenie spożywaj wolno dokładnie przeżuwając każdy kęs.
  4. Ogranicz ilość węglowodanów na obiad (mniej makaronu, kasz, ziemniaków, ryżu, chleba na poczet warzyw, zwłaszcza tych świeżych).
  5. Włącz do diety zdrowe tłuszcze. Spróbuj jeść pestki, orzechy, dodawać tłoczone na zimno dobrej jakości oleje roślinne, siemię lniane czy awokado oraz tłuste ryby.
  6. Nie pij słodkich napojów do obiadu i po nim. Najlepiej całkowicie zrezygnuj ze słodzonej kawy/herbaty, smakowych wód, napojów, koktajli, soków czy kompotu.
  7. Nie jedz deseru po obiedzie. Odczekaj z czymś słodkim (najlepiej owoc) jeśli musisz, co najmniej do podwieczorku. Choć tak naprawdę lepiej będzie jeśli w początkowych fazach walki z sennością nie będziesz jeść słodyczy ani owoców po południu.  Sprawdzą się do I lub II śniadania.
  8. Ogranicz słodkości do absolutnego minimum w tygodniu. Dowiesz się czemu słodycze i słodkie napoje są szkodliwe?
  9. Przewietrz się, odetchnij, idź na spacer.
  10. Rób przerwy w pracy by przejść się po biurze.
  11. Weź 20-30 bardzo szybkich i głębokich oddechów, żeby dotlenić mózg.
  12. Zrób badania i sprawdź swój stan zdrowia. Senność po jedzeniu ale nie tylko jest częstym objawem cukrzycy (zbadaj poziom glukozy na czczo we krwi, zrób krzywą insulinową) czy niedoczynności tarczycy (zbadaj jej hormony, skonsultuj się z lekarzem), sprawdź czy nie masz anemii. Senność może również powodować również nadmiar wapnia w organizmie czy niektóre leki np. antydepresyjne, nasenne.
  13. Skorzystaj z pomocy dietetyka, który sprawdzi Twój sposób odżywiania pod kątem dolegliwości jakie Ci utrudniają normalne funkcjonowanie i zaproponuje dietę oraz zalecenia pomocne w rozwiązaniu problemu.

 

Oczuwasz senność po jedzeniu? Po których produktach? A może już znasz pomysł na siebie i na to jak z tym walczyć? Podziel się w komentarzach. 🙂

Kamila


4 (80%) 1 vote
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
  • bietaw

    senność po posiłku… jestem wegetarianką , trzeci tydzień na diecie wegańskiej więc to nie pożywienie jest tego przyczyną, wyniki mam ” w normie” wg lekarzy endokrynologa i internisty więc nie zgodzę się , że ROZSZYFROWANO przyczynę.
    Zmieniłam pół roku temu swoją dietę, ale to też nie pomaga bo nawet po szklance wyciśniętego samodzielnie soku, jabłku, marchewce… „padam jak mucha”
    nikt nie wie co mi dolega a ja zasypiam, walka na nic się nie zda.
    Szukam pomocy od kilkunastu lat, ale bezowocnie 🙁

    • Trudno mi powiedzieć coś więcej, bo niestety nic o Tobie nie wiem, nie jestem też lekarzem i być może problemy z sennością u Ciebie są wynikiem bardziej skomplikowanych i poważnych aspektów zdrowotnych. Jedyne co mogę powiedzieć to ewentualne przypuszczenie, że dieta wegańska nasila problem. Zwykle jest ona bowiem bardzo wysokowęglowodanowa.

      Faktem jest, że rzesze ludzi odczuwają senność po posiłku w wyniku błędów żywnieniowych, które notorycznie popełniają, zwłaszcza z powodu śmieciowej diety. Wprowadzenie, czasem nawet drobnych zmian, powoduje, że problem znika. Zawsze trzeba indywidualnie podejść do problemu 🙂

    • Magda

      Ja miałam podobnie, było to bardzo uciążliwe w pracy, często po posiłku byłam senna, czasem walczyłam ze sobą by nie zasnąć. Podejrzewałam, że cukier ma coś z tym wspólnego, tzn. poziom cukru we krwi po posiłku, mimo że zwykłe badanie cukru na czczo miałam w normie, a nawet kiedyś pożyczyłam glukometr od koleżanki i robiłam sobie badania cukru po jedzeniu. Niewiele mi to jednak wyjaśniło…
      Pomogło mi dopiero, gdy odstawiłam totalnie cukier. Podjęłam taka decyzję bo byłam mocno uzależniona od słodyczy, od lat. Na początek chciałam tylko zrobić post przed wielkanocny, ale spodobało mi się to i w ramach „oduniezależniania” się kontynuuję, już minęło ponad pół roku.
      Co prawda jem miód i miałam na początku kilka odstępstw na czekoladki w pracy. Ale zauważyłam dość szybko, że natychmiast problem senności wracał jak jadłam przez kilka dni słodycze. Raz miałam fazę na miód, jadłam sporo w okresie ok. 2 tygodni i znowu pojawiła się ta południowa senność.
      Także w moim przypadku widać wyraźnie, że prawdopodobną przyczyną były wysokie wahania poziomu cukru we krwi, ostro w górę, ostro w dół, co wywołują właśnie wysokocukrowe produkty.

      • Magda to bardzo często powód senności. Zbyt dużo węglowodanów w diecie, nawet zdrowych, czasem to po prostu słodkości. Jesteś kolejnym żywym dowodem, że to po prostu nie jest jedzenie dla nas 🙂 Dziękuję za ten komentarz. 🙂 Pozdrawiam

  • Wow! A ja zawsze się zastanawiałam czemu jestem taka zmęczona po posiłku… Muszę wdrożyć w życie Twoje rady :p świetny post!

    Zapraszam na mojego bloga o sportowym stylu życia
    http://trocheruchu.blogspot.com/

    • Kamila Urbaniak

      Spróbuj i obserwuj co pomaga. Obserwacja to klucz 🙂

  • Cudny post! Tyle rzeczy się dowiedziałam!!!

    • Kamila Urbaniak

      🙂

  • super wpis! uwielbiam Twojego bloga 🙂 piszesz niezwykle życiowe rady. pozdrawiam!

    • Kamila Urbaniak

      Dzięki! Serce mi rośnie jak czytam taki komentarz 🙂 Ściskam!

Przeczytaj poprzedni wpis:
batony morelowe row food
Wegańskie batony morelowo-cytrynowe raw food

Coś słodkiego, zdrowego i dostępnego od ręki? Czy to możliwe? Oczywiście. Batony przygotuj w domu, zawiń w papier śniadaniowy i włóż do plecaka czy torebki. Robi […]

Zamknij