Picie wody cz. 2 – dobre nawyki

jak wybrać wodę
Picie wody cz. 1 – czytanie etykiet
14 kwietnia 2014
Kluczowa teoria cz. 2
23 kwietnia 2014

Picie wody cz. 2 – dobre nawyki

W części 1 znajdziecie kilka informacji o tym jak czytać etykiety wód butelkowanych i na co zwracać szczególną uwagę. A teraz przechodzimy do zmiany nawyku „picia byle czego” na nawyk picia wody ;).

Oczywiście oprócz wody warto też sięgać po inne płyny np. słabe herbaty (czarna, zielona, czerwona i inne), herbaty ziołowe, rozcieńczone soki naturalne czy domowe kompoty (bez cukru, a nie takie jak z wspomnień z dzieciństwa 🙂 ). Tylko nie zapominajmy przy tym, że to właśnie wody powinniśmy wypijać najwięcej.

Dlaczego wszędzie słyszymy „wypijaj 2 litry płynów w ciągu dnia”?

Codziennie tracimy wodę z organizmu – wraz z oddechem i przez skórę ubywa nam jej 700 ml, z moczem 1500 ml, z wypróżnieniami 100 ml, a z potem (zwykłe warunki) 200 ml. Dlatego żyjąc w naszym klimacie codziennie potrzebujemy 2,5 litra wody. Rachunek jest bardzo prosty – ile wody straciliśmy tyle trzeba jej dostarczyć organizmowi. Dziennie powinniśmy zatem wypijać około 2 litrów płynów, czyli 8 szklanek, bo brakująca ilość jest dostarczana wraz z pożywieniem.

Jak wypić 8 szklanek płynów w ciągu dnia?

Wystarczy, że między posiłkami będziemy wypijać szklankę wody. W trakcie lub po posiłku również sięgnijmy po szklankę wody, herbaty czy soku. Postępując w ten sposób zawsze będziemy pamiętać o płynach, a wypicie 8 szklanek przestanie być dla nas wyzwaniem.

Czasem jednak 8 szklanek to za mało…

Gdy planujemy aktywność fizyczną nawadnianie organizmu warto zacząć już przed wysiłkiem, a później pić wodę w trakcie jego trwania i po zakończeniu. Dodatkowe 400-600 ml powinno być wystarczające. Gdy wysiłek nie jest bardzo duży i długotrwały wystarczy sama woda, w innym przypadku warto sięgnąć po napoje dla sportowców.

Więcej wody potrzebujemy latem, szczególnie w upalne dni. Warto wtedy sięgać po wody średnio i wysokozmineralizowane uzupełniające składniki mineralne, które tracimy z potem.

W dolegliwościach takich jak wymioty, biegunki i gorączka zwiększa się zapotrzebowanie na płyny, bo je po prostu tracimy. W infekcjach układu moczowego również zaleca się zwiększenie ilości wypijanych płynów, co pozwala wypłukać chorobotwórcze drobnoustroje z pęcherza i dróg moczowych.

Obserwuj siebie

Nie bez znaczenia jest też nasza wrodzona zdolność organizmu do termoregulacji. Niektóre osoby, w tych samych warunkach, będą się mało pociły, inne natomiast dużo bardziej, dlatego warto obserwować siebie. Jeśli na ogół nie odczuwamy pragnienia (pragnienie jest sygnałem, że już się odwodniliśmy i straciliśmy 2-3% wody), a barwa moczu jest jasnego koloru, to nasze nawodnienie jest odpowiednie.

DOBRE NAWYKI PICIA WODY:

1. Pij wodę w szklankach

Jeśli masz problem z piciem odpowiedniej ilości wody najlepiej wypijaj ją szklankami. To pozwoli na kontrolowanie wypijanej ilości.

2. Pij często, małymi łyczkami

W ten sposób nawadniamy organizm. Gdy wypijemy jednorazowo dużą ilość wody, zostanie ona szybko wydalona i nie spełni swojego zadania.

3. Miej wodę zawsze w domu

Woda wodociągowa często jest po prostu niesmaczna i tym samym nie zachęca do picia. Dlatego przy okazji większych zakupów zaopatrzmy się w zapas wody mineralnej. Inne napoje np. herbata mogą być przygotowywane z wody wodociągowej lub źródlanej.

4. Miej wodę zawsze pod ręką

Kiedy szklanka wody stoi na biurku istnieje większe prawdopodobieństwo, że po nią sięgniemy niż w przypadku, gdy jej tam nie będzie :). Warto również wrzucić małą butelkę wody do torebki czy plecaka i popijać ją w ciągu dnia.

5. Wypijaj szklankę wody po przebudzeniu i przed zaśnięciem

Szklanka wody wypita po przebudzeniu przyspieszy perystaltykę jelit, a wypita przed snem spowoduje mniejsze stężenie moczu w pęcherzu, co jest istotne w profilaktyce zakażeń układu moczowego.

6. Woda ma smak!

Wbrew pozorom woda może mieć smak. Dotyczy to w szczególności wód wysokozmineralizowanych, których smak można określić jako lekko kwaśny. Dlatego wypróbuj różne wody i wybierz swoją ulubioną.

7. Urozmaicaj smak wody

Unikaj butelkowanych wód smakowych, bo w rzeczywistości są to zwykłe napoje wyprodukowane na bazie wody źródlanej, zawierające cukier oraz substancje dodatkowe. Prawdziwą wodę smakową możemy przygotować samodzielnie – wystarczy dodać do niej kilka plasterków cytryny albo pomarańczy. Liście świeżej mięty z kolei nadadzą wodzie orzeźwiającego smaku.

8. Zimą pij napary

Nie zawsze jesienią czy zimą mamy ochotę na szklankę zwykłej wodę. W chłodne dni świetnie sprawdzą się napary np. z imbiru. Wrzącą wodą wystarczy zalać obrany i pokrojony w plasterki niewielki kawałek korzenia imbiru. Gdy trochę ostygnie można dodać cytrynę i ewentualnie łyżeczkę miodu. Taki napój działa rozgrzewająco i przeciwzapalnie. Idealny na przeziębienie!

9. Ulubiony kubek

Przyjemniej pije się z ładnego kubka czy szklanki. Nie na wszystkich, ale na niektórych to działa, szczególnie estetów ;).

10. Przypomnienia

Jeśli potrzebujemy dodatkowego przypominania o wodzie to przyklejmy karteczki z napisem „Pamiętaj o wodzie!” w różnych miejscach np. na lodówce, nad biurkiem, nad łóżkiem. Inne sposoby dla zapominalskich to przypomnienia w kalendarzu i telefonie.

Oceń ten artykuł
Daria Nikołajuk
Daria Nikołajuk

Dopiero zaczyna się nasza przygoda z Kreatornią Zmian, a już zakochałam się w tym miejscu. Z całego serca wierzę, że wytrwam w swoich postanowieniach i będę stawała się coraz lepszym człowiekiem. Dla siebie i dla innych.

Przeczytaj poprzedni wpis:
jak wybrać wodę
Picie wody cz. 1 – czytanie etykiet

Kiedy stoimy przed sklepową półką pełną wód butelkowanych, jednych z nas dopadają dylematy. Zastanawiamy się wtedy którą wybrać. Mineralną czy źródlaną? Gazowaną czy niegazowaną? Smakową? Niskosodową? […]

Zamknij