50 trików by mądrze oszczędzać na żywności i nadal jeść zdrowo cz.1

15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością cz.2
3 sierpnia 2014
Nawyk aktywności fizycznej: podsumowanie po 2 miesiącach
24 sierpnia 2014

50 trików by mądrze oszczędzać na żywności i nadal jeść zdrowo cz.1

Bardzo często słyszę „Żywność jest droga” lub „Nie da się odżywiać zdrowo nie wydając na to fortuny”. Muszę się zgodzić z tym, że żywność rzeczywiście nie jest tania, ale nie zgodzę, że nie da się zdrowo jeść bez wydatku fortuny. Poniżej przeczytacie wiele trików by móc na żywności oszczędzić, a jednocześnie jeść zdrowo. Pamiętajcie, że oszczędzając na żywności i jedząc produkty złej jakości, nie oszczędzasz swojego zdrowia. Zastanów się czy nie lepiej wykorzystać wiedzę poniżej i jeść zdrowiej 🙂

1. NIE KUPUJ MIESZANEK SAŁAT

Kupuj sałatę i kapustę oddzielnie. Zapłacisz zapewne tyle samo, ale otrzymasz znacznie więcej produktu finalnie. Myślę, że nie przesadzę jeśli podwoisz jego ilość. Pamiętaj tylko, że tego nie zmarnować i nie wyrzucić do kosza. Świeże produkty szybko się psują.

2. MIEJ WŁASNE ZIOŁA

Bazylię, oregano, miętę, rozmaryn lub może przepadasz za kiełkami? Czemu nie posadzić swoich? Zachęcam. Będzie oszczędnie, będzie frajda i jeszcze ekologicznie. Nie wspomnę o tym, że w kuchni przybędą nam aromatyczne ozdoby.

ŚWIEŻE ZIOŁA

3.PRZYPRAWY KUPUJ NA WAGĘ

Jesteś miłośnikiem przypraw? Kupuj je na wagę, przez internet, w większych opakowaniach. Kupowanie ich w opakowaniach po 6g powoduje, że można je zużyć podczas przygotowywania 3 posiłków. To bardzo nieekonomiczne.

4.WYKORZYSTAJ PRAWDZIWE PROMOCJE

Kupuj na prawdziwych, a nie oszukanych promocjach produkty, które goszczą w Twojej diecie często, a jednocześnie mają długi termin ważności: kasze, makarony, orzechy, bakalie, oliwy i oleje, suszone owoce, przyprawy itp.

5. KUPUJ SEZONOWO

W sezonie zwłaszcza polskie produkty są tańsze. Twoja dieta nie musi obfitować w produkty importowane jeśli Cię na to nie stać. Poznaj cudowny smak buraka, kalarepy, świeżej kapusty, rzodkiewek i wielu innych polskich warzyw oraz owoców, z których można wyczarować przepyszne dania i surówki do nich. Nie daj się też Putinowi – JEDZ JABŁKA 🙂

6. RÓB PRZETWORY

Ogórki kwaszone w sklepie są bardzo drogie, przeciery też. Warto latem zrobić swoje przetwory by cieszyć się nimi cały rok, a przynajmniej całą zimę.

7.ZAMRAŻAJ NADWYŻKI ŻYWNOŚCI

Ugotowane gotowe dania włóż do zamrażalnika i czekaj aż pojawi się moment, w którym nie będziesz miał czasu na przygotowanie obiadu do pracy. Wtedy wyciągasz mrożonkę i po problemie 🙂 Mnie mrożonki zawsze ratują z opresji 🙂

Zamrażaj też produkty, które w danym czasie są tanie, a za jakiś czas będą dużo droższe np. warzywa tj. papryka, bakłażan, cukinia. Świetnie sprawdzą się potem przy przyrządzaniu sosów, leczo i innych potraw.

MROŻONKI

8. RÓB WŁASNE WARZYWA NA PATELNIĘ

Kupując świeże warzywa (lub nawet mrożone ale jako jednoskładnikowe paczki) i przygotowując z nich własne paczki znacznie oszczędzisz jeśli jesteś zwolennikiem tego typu rozwiązań obiadowych. Kupno papryki, marchewki, ziemniaków, brokuła, kalafiora, kukurydzy i innych spowoduje, że za cenę np. 3 opakowań tradycyjnych „warzyw na patelnię” otrzymasz ich co najmniej 6-8. To ponad 50% oszczędność.

9.PAMIĘTAJ O DOBRODZIEJSTWACH ROŚLIN STRĄCZKOWYCH I JAJ

Zamień mięsny obiad co najmniej raz w tygodniu na taki, którego bazą będzie fasola, soczewica, soja czy wspomniane jaja.

10. ZASTĄP OLIWĘ Z OLIWEK OLEJEM RZEPAKOWYM

Ma doskonały skład kwasów tłuszczowych, równie prozdrowotny jak oliwa z oliwek, a jest znacznie tańszy. Kupuj ten z pierwszego tłoczenia.

11. RÓB WŁASNE MUSLI

Nie kupuj tego gotowego wypełnionego dodatkami i ogromną ilością cukru. Zmieszaj kilka rodzajów naturalnych płatków (owsiane, ryżowe, jęczmienne, żytnie) dodaj świeży owoc i gotowe. Nie musisz nawet robić ich na mleku. Smakują również zalane gorącymi naparami owocowymi (z herbat owocowych) czy wodą. Możesz urozmaicać je także owocami suszonymi, orzechami, wiórkami kokosowymi.

12. OGRANICZ SŁODYCZE

Tak! Niektórzy jedzą ich naprawdę sporo i nie uzmysławiają sobie, że baton to np. 2 zł, 1/2 czekolady dziennie to kolejne 1,5-2 zł i takim sposobem mamy niemal 5 zł wydane na to co nie sprzyja zdrowiu. Na to konto można kupić warzywa i owoce.

13. PLANUJ ZAKUPY

Zawsze rób listę i nie ulegaj pokusom w sklepie, by nie kupować tego co nie jest Ci potrzebne. Wyjątek rób tylko dla bardzo dobrym promocji, o których pisałam wyżej.

14. ZBIERAJ PUNKTY, WYKORZYSTUJ KUPONY

Jeśli robisz zakupy niemal zawsze w tym samym sklepie wyrób kartę stałego klienta. Zbieraj punty. wymieniaj je na nagrody, które możesz sprzedać lub wymienić na bony zakupowe.

15. ZNAJDŹ SKLEP Z NAJKORZYSTNIEJSZYMI CENAMI

Kupuj w tym, który takie oferuje. Nie przepłacaj na produktach.

16. PŁAĆ GOTÓWKĄ

Kupowanie produktów za gotówkę uzmysławia Ci ich stratę.

17. PLANUJ POSIŁKI I TYGODNIOWE MENU

Wiedząc co będziesz potrzebne do ich przyrządzenia nie kupujesz w sklepie tego co nie jest potrzebne. A to oszczędność. Jak się okazuje nie tylko pieniędzy, ale też czasu, bo nie musisz codziennie myśleć „Co ja mam ugotować?”.

PLANOWANIE DIETY

18. UWAŻAJ NA TERMINY PRZYDATNOŚCI DO SPOŻYCIA

Nie kupuj dużej ilości produktów z krótkim terminem ważności np. mięso, jogurty, sery, serki i inne. Nie dopuszczaj do wyrzucania żywności. Wyrzucanie jej to największy przejaw braku odpowiedzialności i najbardziej spektakularny w skutkach sposób na brak oszczędności.

19. KUPUJ W WIĘKSZYCH OPAKOWANIACH

Takie produkty jak kasze czy ryż idealnie się do tego nadają. Kupując je w torebkach przepłacasz zazwyczaj.

20. OGRANICZ JEDZENIE NA MIEŚCIE

Wystrzegaj się częstego jedzenia na mieście, kupowania żywności u Pana Kanapki. Samodzielne gotowanie daje Ci wolność wyboru, wiedzę co zjadasz i oszczędność pieniędzy.

21. NIE OBJADAJ SIĘ

Naprawdę to nie żart! Jedzenie ponad miarę nie ma nic wspólnego z oszczędnością ani dbaniem o zdrowie!

horizontal-162952_1280

22. STAWIAJ NA JAKOŚĆ

Nie kupuj przetworzonej żywności i gotowych mrożonych dań jeśli po przeczytaniu składu nie wiesz co tak naprawdę jest w środku. Nie rób tego ze względu na zdrowie, ale także cenę. Zazwyczaj są bardzo drogie. Nie stać Cię na nie. Twojego zdrowia też nie.

23. BUTELKOWANE WODY DO LAMUSA?

Nie kupuj butelkowanej wody jeśli nie ma takiej potrzeby. Gotuj wodę, studź ją i pij. Możesz też pić tę z kranu jeśli nie jest bardzo niesmaczna. Chodź po tę oligoceńską jeśli jest niedaleko.

24.PRZYPRAWOM W SZKLANYCH OPAKOWANYCH POWIEDZ NIE

Wystrzegaj się kupna gotowych przypraw w specjalnych szklanych opakowaniach, których nie da się użyć ponownie. Płacisz za nie, a nie za zawartość.

25. ZOSTAW DZIECI W DOMU 🙂

Z nimi wydajesz więcej lub miej świadomość, że zabierając je ze sobą na zakup musisz wziąć odpowiedzialność za uczenie ich mądrych, nieimpulsywnych wyborów żywieniowych.

 CZĘŚĆ DRUGA WPISU

 

Oceń ten artykuł
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
  • Ja w swojej diecie ograniczyłam też ilość spożywanego mięsa i co drugi dzień spożywam jarski obiad. Widzę na tym sporą oszczędność, a także zdrowie ! 🙂

    • Super! U mnie dokładnie ta sama strategia choć ryby są dosyć drogie więc mniej więcej koszta się równoważą 🙂

  • Janka

    Artykuł jest cud miód. Tak mi chodzi po głowie pewna kwestia. Czytałam, że przetwory są bardzo zdrowe, szczególnie zimą. Nie mam czasu ich sama robić, ale może znacie jakieś sklepy, gdzie można kupić dobrą żywność tego typu?

    • Janka dziękuję 🙂 Najważniejsze, żeby czytać etykiety. Im mniej składników, których nie umiesz wypowiedzieć i nie znasz tym lepiej. A tak naprawdę powinnaś znać wszystko co jest na etykiecie. Polecam sklepy internetowe ze zdrową żywności, jest ich masa, lokalne sklepy ze zdrową żywością, półki w supermarketach, bazary, wszelkie targi ze zdrową żywnością 🙂

      • Janka

        A polecasz jakieś konkretnie? Może jakiś internetowy? Mam mało zaufania do takich sklepów z przypadku, nie zawsze musi być smacznie i zdrowo:)

  • daras mtb

    super !podoba mi się ten artykuł ! same madre rzeczy napisane ! brawo ! 🙂

  • Anna Freud

    Dobra lista. Dzięki za podpowiedź z olejem rzepakowym. Sprawdzę czy w sklepie są dostępne te tłoczone na zimno.
    Co do punktu 23 – woda z kranu zazwyczaj nie jest zbyt smaczna, nawet ta przegotowana. Ale ja to omijam inaczej. Codziennie robię duży dzbanek (2 litry) herbaty z sokiem (aktualnie malinowym, następny w kolejce czeka z dzikiej róży), do tego dodaję po małym kawałeczku świeżego imbiru i trochę cytryny, lub odrobinę kwasku cytrynowego, jak nie mam świeżej cytryny. Jest smacznie i mam nadzieję zdrowo ;-).
    Taki dzbanek wystarcza na cały dzień picia dla dwóch osób. Czasem zamiennie robię dzbanek herbatek ziołowych – np. mix mięty i melisy. Te już bez dodatków. Polecam.

    • Kamila Urbaniak

      Anna, dziękuję za komentarz. Jeśli chodzi o wodę przegotowaną to zwykle jest to kwestia indywidualna, ale faktycznie nie wszystkim smakuje. Widzę jednak, że znakomicie radzisz sobie z ominięciem „problemu”. Też jestem zwolenniczką naparów ziołowych, owocowych, a herbata z sokiem malinowym (mam nadzieję, że domowej roboty) z imbirem i cytryną to znakomita alternatywa na zimę. Dodanie odrobiny miodu również wpłynie na budowanie odporności. Brawo dla Ciebie 😉

      • Kinga

        Jak dojdzie koszt gotowania wody to chyba tak tanio nie wyjdzie:)

        • Kamila Urbaniak

          Kinga wyjdzie taniej, gwarantuję 🙂

Przeczytaj poprzedni wpis:
15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością cz.2

Prawidłowe relacje z żywnością ma coraz mniej osób. Wielu ludzi zmaga się na co dzień z nadwagą i otyłością, inne kontrolują siebie do granic możliwości, a […]

Zamknij