15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością cz.2

15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością cz.1
20 lipca 2014
50 trików by mądrze oszczędzać na żywności i nadal jeść zdrowo cz.1
10 sierpnia 2014

15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością cz.2

Prawidłowe relacje z żywnością ma coraz mniej osób. Wielu ludzi zmaga się na co dzień z nadwagą i otyłością, inne kontrolują siebie do granic możliwości, a jeszcze innym wszystko co związane z jedzeniem jest obojętne. Ważne by nie czuć głodu. Dziś kolejna porcja identyfikacji nawyków (część 1: 15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością), które uważam za kluczowe w relacji człowieka z żywnością. Sprawdźcie, które Was dotyczą. Nad tymi z którymi macie problem, warto popracować.

7. JEDZENIE TO NIE CODZIENNA PRZESTRZEŃ DLA KOMPUTERA I TELEWIZORA

Osoby ze zdrowymi relacjami z żywnością nie siedzą przed telewizorem lub komputerem ze słonymi przekąskami (chipsy, paluszki, krakersy, popcorn itp) oraz 2 litrami napoju oglądając film/serial. Nie pozwalają sobie na nieświadome spożywanie żywności na co dzień. Jedzenie nie jest czynnością „przy okazji” i „na dokładkę” do tego co już chociażby na obiad czy kolację zostało zjedzone. One nie dopełniają swoich brzuchów bez potrzeby.

8. JEDZENIE WSZYSTKIEGO?

Jedzą wszystko jeśli tylko zdrowie im na to pozwala. W umiarkowanych ilościach lub okazyjnie! Pozwalają sobie na pizzę wieczorem w knajpie i piwo do tego, na czekoladę, bezę z kawą na pogaduchach ze znajomymi. Nie mają problemu w wyrzutami sumienia. Nie jedzą bowiem takich produktów czy dań na co dzień.Nie widzą nic złego w przypomnieniu sobie raz na jakiś czas smaków z dzieciństwa: chałki z dużą ilością masła, dżemu i pełnotłustego mleka. Jedzenie jest przyjemnością, a nie generatorem poczucia winy.

9. CZAS I PORA POSIŁKU MA ZNACZENIE

Jeśli jest zbyt późno, niedługo pora iść spać, nie jedzą. Wykazują samodyscyplinę chcąc dać organizmowi odpocząć. Zwykle takie osoby również nie jedzą w pośpiechu, przeżuwają dokładnie pokarm, a nie wkładają do ust łyżkę za łyżką, aby tylko zjeść szybciej.

CIASTO ŚWIĄTECZNE

10. JEDZENIE JEST PRZYJEMNOŚCIĄ. JEDZENIE CIESZY.

Takie osoby nie widzą nic złego w jedzeniu, nie wyobrażają sobie jak zamienia się w tłuszcz i osadza na brzuchu czy biodrach. Żywność jest przez nich postrzegana jako kompan w budowaniu dobrych relacji z ludźmi na spotkaniach, jako zachwycająca podróż po smakach i aromatach.

11. NIEZDROWA ŻYWNOŚĆ? NIE MA JEJ W DOMU

Nie trzymają niezdrowej, przetworzonej, niesprzyjającej zdrowiu żywności w domu. Nie oszukujmy się, każdy ma zachcianki. Dużo łatwiej im ulegać gdy mamy je na wyciągnięcie ręki. Lepiej nie trzymać w domu zapasów słodyczy i słonych przekąsek, nie kupować gotowych dań z proszku czy w słoikach na „czarną godzinę”. To wiedzą Ci, których charakteryzuje zdrowa relacja z jedzeniem.

12. WIEDZĄ CO IM SZKODZI

 Każdy organizm jest inny i reaguje na poszczególne potrawy lub produkty inaczej. Osoby, które są tego świadome unikają tego co im nie sprzyja. Ich samopoczucie jest ważniejsze niż chwilowa przyjemność zatopienia zębów w jakiejś ciężkostrawnej dla nich potrawie.

13. BRAK STRACHU PRZED ODCZUCIEM GŁODU I SYTOŚCI

Osoby z zaburzeniami odżywiania (nadwaga, otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja itp) boją się tych sygnałów. Walczą z nimi, chcą unikać mimo, że nie ma takiej możliwości. Gdy jedzenie nie jest dla nas problematyczne odczucia te traktowane są jak naturalne elementy egzystencji człowieka i nie determinują obsesyjnych myśli na ich temat.

teatime 2

14. RÓWNOWAGA

Zjedzenie ciężkiego, tłustego posiłku powoduje, że sięgają następnie po coś lżejszego, czasem rezygnują z kolejnego. Potrafią znaleźć złoty środek by reagować na zachcianki, imprezy okolicznościowe, święta i nie czuć przejedzenia, nie tyć, czuć się dobrze. Sprawność ich organizmu determinuje ich działania. Wiedzą, że jedzenie ma na to duży wpływ. Często też decydują się na jakąś formę aktywności fizycznej po posiłku, a nie leżenie przed telewizorem.

15. UTRZYMANIE PRAWIDŁOWEJ MASY CIAŁA

Utrzymują prawidłową masę ciała z niewielkimi wahaniami np. ze względu na porę roku. Nie zmieniają swojej garderoby co sezon. Harmonijne relacje z jedzeniem sprzyjają po prostu utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.

Czy Wy po przeczytaniu takiej listy dostrzegacie u siebie niepokojące sygnały w kontekście relacji z jedzeniem? A może mieliście je i potraficie powiedzieć co wpłynęło na ich uzdrowienie? Zachęcam do komentowania i dzielenia się doświadczeniami.

Oceń ten artykuł
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
Przeczytaj poprzedni wpis:
15 nawyków ludzi, którzy mają zdrowe relacje z żywnością cz.1

Relacje - od razu myślimy o tych, które mamy z ludźmi. Rodzina, przyjaciele, znajomi, współpracownicy. Zapominamy, że relacje to nie tylko to co łączy nas z […]

Zamknij