8 podstawowych błędów żywieniowych, przez które nie możesz schudnąć. Część 5 – fast food.

dieta nawyki
Jaką rolę w dokonywaniu zmian odgrywa powtarzalność?
22 maja 2014
Życie to gra. Gra w osiągnięcia.
29 maja 2014

8 podstawowych błędów żywieniowych, przez które nie możesz schudnąć. Część 5 – fast food.

ODCHUDZANIE BŁĘDY FAST FOODY

Fast food w dzisiejszych czasach jest wszechobecny. W każdym mieście, na każdej ulicy możemy wybierać między hamburgerami, panierowanymi kurczakami, kebabami i pizzą, a to wszystko możemy popić słodkimi gazowanymi napojami. Dostępność to jeden z powodów popularności tego typu żywności, inne to szybkość podania i niska cena, ale tylko z pozoru niska. Prawdziwą cenę płacimy swoim zdrowiem. Węglowodany proste, cukier, kwasy tłuszczowe typu trans, sól i sztuczne dodatki przedłużające trwałość i poprawiające smak – tak w kilku słowach możemy podsumować wartość odżywczą fast foodów. Skoro rujnują nam zdrowie dlaczego tak chętnie po nie sięgamy? Bo oprócz tego, że są tanie i łatwo dostępne po prostu nam smakują.

Fast foody niosą ze sobą sporą dawkę kalorii, co sprzyja nadwadze i otyłości, które mogą być przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych – cukrzycy typu II, nadciśnienia, miażdżycy. O tym jak niezdrowa jest żywność tego typu słyszeliście pewnie już nie raz, dlatego dzisiaj skupimy się na tym co zrobić, kiedy mamy wielką ochotę na jedzenie tego typu albo nie mamy za bardzo innej możliwości kiedy np. jesteśmy w podróży.

Jak „uzdrowić” fast food i wybrać mniejsze zło?

1. Rzadziej odwiedzaj restauracje typu fast food.

Takie danie zjedzone raz na dwa tygodnie czy raz w miesiącu nie odbije się negatywnie na naszym zdrowiu, ale pod warunkiem, że dieta stosowana przez nas na co dzień jest urozmaicona i obfituje w produkty sprzyjające zdrowiu czyli owoce i warzywa, produkty zbożowe z mąki nieoczyszczonej, orzechy, nasiona, chude produkty mleczne, chude mięsa oraz ryby. Częstemu odwiedzaniu takich miejsc mówimy stanowcze NIE. Jeśli potrafisz obejść się bez fast foodów to świetnie, jeśli masz z tym problem ogranicz stołowanie się w takich miejscach.

2. Wybieraj mniejsze porcje.

Kiedy już odwiedziliśmy przybytek tego typu wybierzmy mniejszą kanapkę, mniejszą porcję frytek oraz mniejszy napój i zrezygnujmy z dolewek. Lepiej, żeby mięso wypełniające tortillę było grillowane, a nie panierowane i smażone. Jako sosy do kanapek, hot-dogów i tortilli wybieraj keczup, musztardę i sosy przygotowane na bazie jogurtu.

3. Unikaj przydrożnych budek.

Gdy jesteśmy w podróży i nie zadbaliśmy o zabranie jedzenia lepszym rozwiązaniem jest zatrzymanie się przy znanej sieciówce serwującej fast food niż w przydrożnym barze. Mamy wtedy przynajmniej pewność, że nasze frytki nie będą się pluskać w starej fryturze, a plasterek pomidora wciśnięty w hamburgera nie został kilka dni temu ukrojony. Popularne sieci fast food dbają o zachowanie standardów w swoich restauracjach, a poza tym duży ruch w takich miejscach powoduje, że gotowe jedzenie nie zalega tam dniami.

4. Przygotuj domowy fast food.

Przygotowując jakiś fast food w domu możemy go trochę „uzdrowić”. Przygotowując hamburgera czy hot-doga użyjmy bułki grahamki i mięsa lepszej jakości – parówek z wysoką zawartością mięsa i siekanej lub mielonej chudej wołowiny. Do tego oczywiście jak najwięcej świeżych warzyw i keczup, musztarda albo sos na bazie jogurtu np. koperkowy czy czosnkowy. Do wyrobienia ciasta na pizzę użyjmy mąki razowej, a na przygotowany placek połóżmy mniej kaloryczne składniki np. chudą szynkę, pieczarki i warzywa. Możemy też użyć szynki parmeńskiej i świeżej rukoli.

5. Pamietaj! Fast – food fast foodowi nie równy.

Kupując fast food znanej sieci wiemy ile będzie miał kalorii, możemy to sprawdzić w Internecie. Kiedy korzystamy z mniej popularnych miejsc kaloryczność np. kebaba może się znacznie różnić. Jak pokazało badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii rozbieżności mogą być znaczne – kaloryczność rekordzisty to 1990 kcal, najmniej kaloryczny kebab miał 365 kcal, a średnia kaloryczność wynosiła około 1000 kcal. Dlatego unikaj kebabów i innych fast foodów w rozmiarze XXL, wybieraj mięso drobiowe i poproś o mniejszą ilość sosu.

Ile co ma kalorii?

Hamburger – 255 kcal

Big Mac – 510 kcal

Big King – 559 kcal

Wrap z kurczakiem – 340 – 465 kcal

Małe frytki – 240 kcal

Duże frytki – 475 kcal

Kawałek średniej pizzy wegetariańskiej – 188 kcal

Kaloryczność została podana w przeliczeniu na jedną porcję. Powyższe informacje pochodzą ze strony ileważy.pl oraz stron internetowych popularnych sieci fast food.

Oceń ten artykuł
Daria Nikołajuk
Daria Nikołajuk

Dopiero zaczyna się nasza przygoda z Kreatornią Zmian, a już zakochałam się w tym miejscu. Z całego serca wierzę, że wytrwam w swoich postanowieniach i będę stawała się coraz lepszym człowiekiem. Dla siebie i dla innych.

Przeczytaj poprzedni wpis:
dieta nawyki
Jaką rolę w dokonywaniu zmian odgrywa powtarzalność?

Powtarzalność - samo zło czy wiele dobra? Czy słowa "powtarzalny" czy "powtarzać" w dzisiejszych czasach mają pozytywne zabarwienie czy może raczej kojarzą się negatywnie? Jak brzmią […]

Zamknij