Jak zachęcić dziecko do picia – zwłaszcza wody?

zielone koktajle smoothies
Letnie koktajle ze szpinaku lub smoothies jeśli wolisz :)
7 sierpnia 2015
otyłość u dzieci
Przyczyny nadwagi i otyłości u dzieci czyli dlaczego nie chcesz, żeby Twoje dziecko było otyłe
1 września 2015

Jak zachęcić dziecko do picia – zwłaszcza wody?

jak zachęcić dziecko do picia

Dzieci nie chcą pić. Można za nimi ganiać, prosić, krzyczeć, ale one zrobią swoje. Trzeba je namawiać, podstawiać coś do picia pod nos i pilnować, żeby wreszcie chociaż kilka łyków wzięły ze szklanki. Dla naszego spokoju, dla starganych nerwów, dla ich bezpieczeństwa i zdrowia wszystko to zwykle robisz. Jak jednak zachęcać do picia skuteczniej i czy istnieją takie sposoby? Znalazłam co najmniej kilka, które udawało mi się z powodzeniem stosować na dzieciakach 🙂 Może, któryś szczególnie przypadnie Ci do gustu.

1. WYBIERZ CO CHCESZ DAWAĆ DZIECKU DO PICIA

Wbrew pozorom to najważniejszy punkt całej zabawy. Warto, żebyś odpowiedziała sobie na pytanie „Co chcę dawać do picia swojemu dziecku, na co się absolutnie nie zgadzam i co może wypić od czasu do czasu?”. Stawiając granicę sobie dużo łatwiej będzie Ci wdrażać odpowiedni rodzaj napojów, które może pić Twoje dziecko. Ono również pozna granice. Polecam Ci przede wszystkim wodę i jej smakowe, ale DOMOWO wersje (nie te ze sklepu) oraz ograniczoną ilość soków (maksymalnie 1 szklanka dziennie rozcieńczona odrobiną zwykłej wody). Możesz dawać również domowy kompot (niezbyt słodki i też nie więcej niż 1 szklankę dziennie) oraz niesłodzoną herbatę zwykłą czy owocowe. Dlaczego ograniczać soki, kompoty, napoje, nektary do maksymalnie 1 szklanki dziennie? Zawierają cukier w czystej formie, nie sycą Twojego dziecka, organizm nie odbiera spożytych z sokiem kalorii jako posiłek i niestety łatwo z nimi przesadzić. Badania wykazują silny związek między piciem przez dzieci soków i napojów a nadwagą i otyłością, zmniejszoną koncentracją, nadpobudliwością psychoruchową i niestety częstszą ochotą na słodycze. Absolutnie najlepszym wyborem jest woda i niesłodzone napary owocowe i ziołowe.

Nawet jeśli teraz wydaje Ci się abstrakcją to, że Twoje dziecko może pić miętę lub rumianek gwarantuję, że wystarczy cierpliwość by je do tego zachęcić. Wystarczy, że sok będziesz podawać dziecku od czasu do czasu przy szczególnych okazjach. Absolutnie nie dawaj go dziecku do szkoły! Tu naprawdę najlepiej sprawdza się woda. Jak wybrać wodę przeczytasz we wpisie. Jak wykształcać nawyk picia wody – porady w kolejnym tekście.

2. KUP SPECJALNY KUBEK NP. Z ULUBIONYM BOHATEREM DZIECKA

Zupełnie nie żartuję 🙂 Dzieci lubią pić ze swojego kubka, który ma ulubioną postać z bajki. Łatwiej zachęcić je do częstszego sięgania po płyny jeśli wiążą to z czymś miłym. Warto wlewać do takiego kubka wodę i trzymać gdzieś w zasięgu ręki dziecka. Nie trudno też jest wtedy zapytać w przypadku mniejszych dzieciaków „Czy witałaś się dzisiaj ze swoim Misiem z kubeczka? Może warto się napić?” Zwykle działa 🙂

3. ZRÓB Z PICIA ZABAWĘ

Może niekoniecznie wyścigi, ale np. powiedz „Wypij tyle, żeby sięgnąć do stóp Misia z kubeczka”. Możesz też wrzucić do kubka lód w fajnych kształtach więc dziecko automatycznie będzie zaciekawione i zachęcone do picia.  Warto też używać fikuśnych lub chociaż kolorowych słomek.

4. NAGRADZAJ I POKAZUJ ILE DZIECKO WYPIŁO

Plakat A4 narysowany przez Ciebie i Twoje dziecko, który pokazuje ile danego dnia wypiło szklanek płynów zachęci do uzupełniania go. Możesz coś rysować, naklejać zabawne naklejki. Możliwości jest mnóstwo. W początkowej fazie zachęcania do picia dzieciaki, które naprawdę są oporne warto według mnie nagradzać. Absolutnie jednak nie mogą być to słodycze. Może obiecaj, że poczytasz dłużej bajkę, zaśniecie razem w łóżku, pójdziecie w konkretne miejsce? Nagroda może być wyznaczana dziennie, ale również np. tygodniowo czy miesięcznie? Wszystko zależy od tego co działa na Twoje dziecko. Sprawdź to. 🙂 Na pewno zależy Ci na tym by Twoje dziecko wykształciło nawyk picia zdrowych płynów. Czasem trzeba temu procesowi pomóc na przykład wspomnianym nagradzaniem.

5. POWIEDZ O KORZYŚCIACH Z PICIA WODY

Dziecko powinno znać przyczynę dla której ciągle zawracasz mu głowę by piło. Wytłumacz dlaczego to ważne i jakie daje korzyści. Powiedz, że dzięki temu ma więcej energii, może dobrze pracować jego organizm. Że on sam jest jak samochód, a auto by jeździć potrzebuje benzyny. Tak samo człowiek potrzebuje pożywienia i wody. Kwiaty rosną dzięki wodzie. Pokazywanie korzyści za pomocą zrozumiałych dla dziecka obrazów i procesów ułatwi mu naukę.

6. BĄDŹ PRZYKŁADEM

Dziecko nie będzie zachęcone do picia i poczuje fałsz za każdym razem kiedy widzi, że sama nie pijesz. Pokazuj zatem, że picie wody, herbat czy innych płynów jest nieodłącznym elementem Twojego dnia również. Możesz wykorzystać również tutaj zabawę i powiedzieć „Czas na herbatkę. Może zaserwujesz mi jakąś pyszną?” Znasz dziecko, które nie lubi bawić się w „Tea time” lub gotowanie? 🙂 Ja nie! Zatem róbcie sobie herbatkowe „5 minut” i uczcie pić.

7. NAJSKUTECZNIEJSZY SPOSÓB NA PICIE CZYLI POZORNY WYBÓR

Psychologia wie swoje i sprawdź to na swoim dziecku. Ludzie postawieni przed pozornym wyborem czują, że muszą coś wybrać. Na czym polega pozorny wybór? Daj dziecku dwie opcje i zapytaj: „Napijesz się wody z cytryną czy herbatki?” lub „Napijesz się wody czy kompotu?” Dziecko musi coś wybrać. Zwykle szybko coś odpowie i to jest ta chwila w której triumfujesz. 🙂 Ono już wybrało, teraz wystarczy podać to czego chce 🙂 I załatwione!

8. NIECH BĘDZIE SMACZNIE

Zrób lód z dodatkiem owoców i wrzuć do szklanki z wodą, dodaj sok z cytryny  lub limonki albo odrobinę miodu (od czasu do czasu). Pokój pomarańczę i wrzuć do szklanki 2 plasterki. Sprawdza się też mięta. Niech dziecko ma możliwość odkrywać smaki, niech widzi kolory. Możesz dodawać również soku z malin (takiego prawdziwego czyli 100% malin). Nigdy nie dawaj dziecku do picia herbatek granulowanych, gazowanych napojów, oranżad, wody z rozcieńczonym syropem – niezależnie od smaków zwykle zawierają sam cukier i trochę barwników oraz śladowe ilości owoców.

Masz jakieś inne sposoby na zachęcenie dziecka do picia? A może Twoje dziecko to”trudny przypadek”? Daj znać 🙂 Coś poradzimy  🙂

Tekst powstał w ramach akcji społecznej Głodni Zmian, której Kreatornia Zmian towarzyszy. Wspólnie walczymy o finansowanie z NFZ porady dietetycznej dla dzieci rodziców do lat 3. Wesprzyj proszę akcję pospisują petycję na stronie Głodnych Zmian. Zmieńmy Polską rzeczywistość i zadbajmy o przyszłe pokolenia. #glodnizmian #zdrowyczwartek

Oceń ten artykuł
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
  • Świetny wpis!

    • Kamila Urbaniak

      Dzięki!

Przeczytaj poprzedni wpis:
zielone koktajle smoothies
Letnie koktajle ze szpinaku lub smoothies jeśli wolisz :)

Jest lato. Mamy ochotę na coś do picia, ale niekoniecznie na coś do jedzenia. Żeby jednak przeciwdziałać ewentualnemu osłabieniu, które właśnie przez niejedzenie często spotyka wiele […]

Zamknij