HOMA-IR – jak obliczyć?

jak schudnac 10 kg
Jak schudnąć 10 kg w miesiąc?
11 maja 2017
dlaczego-jestem-glodna
Dlaczego jestem głodna na diecie i co z tym zrobić?
17 maja 2017

HOMA-IR – jak obliczyć?

HOMA-IR jak obliczyć kalkulator

HOMA-IR to wskaźnik pomocny przy diagnostyce insulinooporności. Wprawdzie pisząc o diagnostyce insulinooporności poruszyłam już ten temat, ale z uwagi na częste zapytania postanowiłam oddzielić ten wątek od reszty, aby łatwo móc przesłać wpis osobom zainteresowanym. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o diagnostyce insulinooporności w naprawdę szerokim ujęciu to zapraszam Cię do przeczytania wpisu pt „diagnostyka insulinooporności”.

 

HOMA-IR (ang. Homeostasis Model Assessment) JAK OBLICZYĆ?

 

Wskaźnik ten jest matematycznym narzędziem lub modelem pomagającym diagnozować insulinooporność lub może bardziej pokazujący jej stopień.

 

HOMA-IR oblicza się poniższego wzoru:

WZÓR HOMA-IR

R= Insulinemia na czczo (mU/ml) x glikemia na czczo (mmol/l)/22,5
R- wskaźnik HOMA-IR
Zgodnie z niektórymi publikacjami wartość R>0,91 ± 0,38 oznacza insulinooporność.

 

 

Aby sprawdzić stopień insulinooporności za pomocą HOMA-IR zatem należy wykonać poniższe badania:

insulina na czczo
glukoza na czczo.

 

PRZY JAKIEJ WARTOŚCI HOMA-IR ZACZYNA SIĘ INSULINOOPORNOŚĆ?

 

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Ilu specjalistów tyle teorii na temat wartości granicznych insulinooporności. „Niektórzy twierdzą, że wartość R=1 lub więcej już na nią wskazuje, niezależnie czy powiemy o insulinoooporności pochodzenia obwodowego czy wątrobowego. Inni, że dopiero R=2 i więcej.”

 

Moim zdaniem insulinooporność zaczyna się od  wartości powyżej 1 i im niższa wartość insulinooporności według wskaźnika HOMA-IR tym łatwiej można osiągnąć rezultaty za pomocą diety oraz aktywności fizycznej.

 

Rezultaty przychodzą wtedy po prostu szybciej, a dieta nie musi być tak restrykcyjna. Jeśli na konsultację do dietetyka przychodzi osoba z HOMA-IR = 1,5 i bez żadnych innych problemów zdrowotnych czyli z normalnie pracującą gospodarką hormonalną, brakiem zaburzeń lipidowych, bez nietolerancji czy alergii to wtedy często dosyć drobne zmiany w diecie pomogą. Czasem przejście na zwyczajny zdrowy styl odżywiania z przestrzeganiem kilku zasad jest rozwiązaniem.

 

Inaczej sprawa się ma jeśli przychodzi osoba, której HOMA-IR jest równe chociażby 6 czy znacznie więcej. Wtedy dieta będzie musiała być dużo bardziej restrykcyjna, a aktywność fizyczna codziennie stanie się wymogiem gdyż jest po prostu lekarstwem. Nie bez znaczenia będzie również praca nad zmniejszaniem stresu życiowego, wysypianiem się i generalnym dbaniem o swoje zdrowie psychiczne.

 

INSULINOOPORNOŚĆ I LEKI

 

Nie ma też się co oszukiwać, że w wielu przypadkach przy wynika wskaźnika wyższym niż 6 (często nawet niższym) większość lekarzy przepisuje metforminę w celu uwrażliwiania tkanek na działanie insuliny. Nie jestem do końca przekonana czy stosowanie leków przez lekarzy w pierwszym rzucie jest odpowiednie, bo miałam do czynienia z osobami, które przy bardzo dużej insulinooporności dzięki diecie i  aktywności fizycznej pozbyły się jej w naprawdę piękny sposób i absolutnie godny naśladowania.

Natomiast trzeba też otwarcie powiedzieć, że czasem leki są niezbędne i warunkiem osiągnięcia sukcesu jest połączenie farmakoterapii oraz dietoterapii.

Zasada jednak generalnie jest taka:

 

IM WYŻSZY WSKAŹNIK HOMA-IR (WIĘKSZA INSULINOOPORNOŚĆ) TYM BARDZIEJ RESTRYKCYJNA DIETA

 

Wskaźnik HOMA-IR  można obliczyć na polskim blogu lub tutaj.

 

DIETA I INSULINOOOPORNOŚCI

 

Na ten temat wyrosło dużo mitów, a w internecie krąży naprawdę bardzo dużo różnych informacji. Wiele z nich jest nieprawdziwych. Napisałam o diecie w insulinooporności bardzo obszerny wpis. Przeczytaj koniecznie. Znajdziesz go pod linkiem dieta w insulinooporności.

Jeśli masz jakieś pytania śmiało napisz. Zachęcam również, aby zapisać się na newsletter dla osób insulinoopornych, aby być na bierząco i odebrać 1-dniowy przykładowy jadłospis. 🙂

Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
Przeczytaj poprzedni wpis:
jak schudnac 10 kg
Jak schudnąć 10 kg w miesiąc?

Jak schudnąć 10 kg w miesiąc? Naprawdę myślisz, żeby to zrobić? Kliknęłaś w ten wpis, bo jesteś zdeterminowana by pozbyć się tych 10 nieszczęsnych kilogramów? Jeśli […]

Zamknij