Co zrobić by mieć płaski brzuch? 5 prostych porad

Przepis – naleśniki z białym serem
29 września 2014
50 trików by mądrze oszczędzać na żywności i nadal jeść zdrowo cz.2
6 października 2014

Co zrobić by mieć płaski brzuch? 5 prostych porad

Większość ludzi zmaga się z nadmiarem tłuszczu na brzuchu. Nie wygląda on estetycznie i niestety wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Otłuszczenie okolic brzucha zwiększa ryzyko wielu chorób metabolicznych m.in. cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. Brzuch jest także jednym z tych obszarów naszego ciała, który najmniej się nam podoba i na punkcie którego mamy największe kompleksy. Rodzi zatem spore problemy natury psychologicznej.

Osoby, które zaczynają ćwiczyć mają wrażenie, że aby uzyskać efekt płaskiego brzucha wystarczy robić brzuszki, skręcać się i wykonywać inne wariacje popularnych ćwiczeń na brzuch. Niestety to nie wystarcza. Musimy zrozumieć, że czynnik taki jak stres mocno utrudnia nam osiągnięcie celu. Powoduje wytwarzanie zbyt dużej ilości kortyzolu (hormon stresu). Ten niestety wpływa negatywnie na budowanie beztłuszczowej masy ciała czyli mięśni. Mięśnie natomiast efektywnie spalają energię, nie pozwalając organizmowi się otłuszczać. Zatem stresując się przeszkadzamy mięśniom „rosnąć” i nie spalają one nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jak dołożymy do tego fakt, że dieta powoduje dodatkowo wytwarzanie się kortyzolu i stres to mamy gotowy przepis na porażkę w walce o płatki brzuch. Co możemy zrobić by sobie pomóc? Postępować według poniższych wskazówek.

1. Wysypiaj się.

Osoby, które nie dbają o jakość oraz długość swojego snu nie tylko są bardziej przemęczone i zestresowane. Niestety niedobory snu wpływają na zwiększenie produkcji hormonu greliny, który odpowiada za zwiększone uczucie łaknienia i głodu zwłaszcza na produkty o dużej zawartości cukru lub cukru+tłuszczu np. słodycze, słodkie bułki, pączki, słodkie pieczywo francuskie, ciasta i ciastka. Zaburzenie rytmu dobowego snu sprawia również, jak zostało wspomniane wcześniej, że produkujemy więcej kortyzolu. Ten sprzyja odkładaniu tłuszczu w okolicach brzucha (zmniejsza też wrażliwość komórek na insulinę i prowadzi do powstawania tak zwanej insulinooporności).

2. Ćwicz.

Pamiętaj, że aby pozbyć się tłuszczu w okolicach brzucha trzeba wzmacniać mięśnie całego ciała i dbać by ilość tkanki tłuszczowej zmniejszała się w czasie(jeśli masz nadwagę lub otyłość). Brzuszki nie wystarczą. Trzeba się po prostu ruszać: spacerować, jeździć na rowerze, pływać, wybierać schody tradycyjne zamiast ruchomych, ćwiczyć w domu. Każda aktywność jest ważna. Mocny kręgosłup również sprzyja osiąganiu pozytywnych rezultatów w okolicach brzucha. Często słyszymy „Nie ma mocnego brzucha, bez mocnego kręgosłupa. I na odwrót”. Myśląc o brzuchu musisz myśleć o całym ciele.

3. Zapomnij o cukrze.

Cukier i wszystkie produkty przetworzone z dużą jego zawartością sprzyjają odkładaniu się tłuszczu w okolicach brzucha. Zapomnij o ciastkach, batonach, produktach cukierniczych, napojach słodzonych, sokach, napojach energetycznych i alkoholu. Pamiętaj, że również duże ilości fruktozy w diecie pochodzącej z owoców są problematyczne.

4. Wspomagaj się dietą.

Twoja dieta na płaski brzuch powinna bazować na dobrej jakości białku pełnowartościowym pochodzącym z mięsa różnych zwierząt, rybach morskich (doskonałe źródło kwasów omega-3 sprzyjających utrzymaniu płaskiego brzucha) , dużej ilości warzyw w różnej postaci, zdrowych kwasach tłuszczowych pochodzących z orzechów, pestek dyni, słonecznika, siemienia lnianego czy awokado i węglowodanach złożonych (grube kasze, ryż brązowy/dziki, nieoczyszczone makarony, komosa ryżowa).

5. Zrelaksuj się

Codzienne życie to często ciągła gonitwa. Jest tak wiele rzeczy do zrobienia i pewnie niewiele mniej zmartwień. Dotyka to większość współczesnych dorosłych. Aby sobie pomóc minimalizuj stres i gonitwę odpoczynkiem na łonie natury, spacerując po lesie czy parku, wybierając wycieczkę rowerową zamiast leżenia przed telewizorem. Bądź tu i teraz z bliskimi. Zatrzymaj się. Pooddychaj. Wsłuchaj w to co mówi Twoje ciało. Zwykle jeśli dobrze nasłuchujesz wiele Ci powie.

 

Oceń ten artykuł
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak
Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)
  • MarcinDl

    Chyba sen najważniejszy. 😀

    • Kamila Urbaniak

      Trudno mi określić co jest najważniejsze, ale faktem jest, że coraz więcej badań wskazuje iż sen jest kluczowym elementem do regeneracji organizmu i jego prawidłowego funkcjonowania. Zaburzanie tego rytmu wpływa zwłaszcza na hormony. Także trzeba spać na zdrowie 🙂

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przepis – naleśniki z białym serem

Przepis na cisto naleśnikowe (8 sztuk): Składniki: szklanka mąki pszennej razowej szklanka mleka 2% tłuszczu 1 jajko szczypta soli 1 łyżka oleju rzepakowego Wykonanie: W misce […]

Zamknij