11 porad jak jeść i gotować mimo małej ilości czasu

RYŻ Z OWOCAMI MORZA
Ryż z owocami morza i pomidorami
22 stycznia 2015
Idealne śniadanie, czyli placuszki owsiano-amarantusowe
29 stycznia 2015
szybkie posiłki

Szybkie posiłki – o to najczęściej proszę mnie moi pacjenci. Bo jak jeść zdrowo jeśli nie lubi się gotować i chce maksymalnie ograniczać czas spędzony na przyrządzaniu posiłków? Albo nawet jeśli się lubi gotować to czasu po prostu brakuje? Co przygotowywać do pracy, żeby codziennie zjeść coś domowego, a po powrocie nie ślęczeć nad garami?

Bardzo często słyszę, że ktoś nie lubi gotować lub nie umie – t0 najczęstsze wymówki, które stoją na przeszkodzie w drodze ku zdrowej diecie. Ja też kiedyś nie lubiłam gotować. Swoją przygodę z gotowaniem zaczynałam od rozdrabniania na patelni kotletów mielonych od babci, dodawania do nich wody, koncentratu pomidorowego i ketchupu oraz ziół. Gotowałam makaron, kroiłam ogórki kwaszone (też od babci) i stawiałam obiad na stół. Żadnej frajdy. Coś tam zjadłam, niby homemade i na tym się kończyło. Dziś choć polubiłam gotowanie bardzo często je sobie ułatwiam lub skracam czas poświęcony na nie.  Poniżej kilka rad jak to zrobić 🙂

 

1. SYZBKIE POSIŁKI CZYLI POKOCHAJ ZUPY

 

Zupy są wdzięczne. Naprawdę 🙂 Obierasz warzywa (lub kupujesz mrożonkę, ale bez żadnych zbędnych dodatków! sama kompozycja warzywna jest najlepsza), wrzucasz do garnka, gotujesz, przyprawiasz, jesz. Starcza na kilka posiłków, można zabrać do pracy w słoiku lub zamrozić. Zupy się naprawdę same gotują. Wystarczy do nich zerkać. Można zrobić je nieco „treściwsze” i dodać soczewicę, mięso, komosę ryżową, kasze, ryż. Mogą stanowić pełnowartościowy posiłek obiadowy. Jeśli nie macie w domu warzyw warto mieć w zanadrzu mrożonkę. Asortyment jest naprawdę spory, a do najczęściej spotykanych producentów należy Hortex, Frosta, Bonduelle.

Nasze przepisy

Krem z marchwi

Zupa z soczewicy

Krem z batatów

 

2. GOTUJ SOSY

 

Zwykle gdy gotuję zupy odlewam nieco wywaru warzywnego i na nim przyrządzam sos (choć nie jest to konieczne, bo można gotować je na wodzie). Dodaje pokrojone warzywa np. pieczarki, marchewkę, paprykę oraz mięso. Można też na patelni poddusić cebulę. Gotuję na wolnym ogniu, zabielam śmietaną lub jogurtem (lub robię sos na bazie pomidorów), dodaję nieco mąki do zagęszczenia, przyprawiam i koniec. Sosy też są wdzięczne. Starczają na kilka posiłków i można je zwykle podawać zarówno z ziemniakami, kaszami jak i makaronem czy ryżem. Zostaje tylko pokrojenie jakiegoś warzywa lub dwóch i obiad gotowy. Sos może stać w lodówce 2-3 dni, codziennie można zjeść go z  inną kaszą i dokroić jakieś warzywa. Raz marchewkę, raz kapustę, innym razem ogórka. W zimie polecam kiszonki.

cheese-noodles-609781_1280

 

3. ZAMRAŻAJ NADWYŻKI

 

Nie wyrzucaj jedzenia. Nawet małych ilości. Zamrażać można niemal wszystko. Począwszy od chleba, warzyw i owoców po gotowe dania, w tym zupy, sosy, gulasze, dania mączne. W pudełkach doskonale mrożą się dania, w których jest dodatek węglowodanowy w postaci kaszy czy ryżu. Bardzo często mrożone dania ratują kiedy nie mieliśmy możliwości niczego ugotować lub lodówka świeciła pustkami. Znacie to?

 

4. ZRÓB WIELKIE GOTOWANIE

 

Niektórzy tak bardzo nie lubią gotować, że decydują się to robić raz a dobrze i mają spokój na kilka dni. Sama niejednokrotnie robiłam wielkie gotowanie, bo wiedziałam, że dany tydzień będzie bardzo napięty czasowo. Przygotowuję swoje lunch boxy, resztę mrożę i wyciągam gdy tylko nastąpi potrzeba. Zamrażanie i odmrażanie jest zdecydowanie lepszym sposobem na dbanie o zdrowie niż jedzenie tego co nam wpadnie w ręce gdziekolwiek i kiedykolwiek. Znacznie lepszym również niż kupowanie go od pana Kanapki i zamawiania ze źródeł, których nie jesteśmy pewni. O oszczędnościach w kieszeni nawet nie będę wspominać 🙂

 

5. BLENDUJ

 

Shake’i, soki i zblendowanie owoce z mlekiem, kakao, kaszami, płatkami to dobry sposób na drugie śniadanie czy podwieczorek, a czasem i kolację. Bez gotowania, a nadal zdrowo. Pamiętajcie też, że blendować można ugotowane kasze i płatki, które gotowania nie wymagają czyli np. błyskawiczne. Dzięki dodaniu płatków czy kasz koktajle będą gęstsze i bardziej syte, ale nadal szybkie 🙂

Koktajle ze szpinakiem

Smoothies w różnych wersjach z jarmużem

 

6. ZASMAKUJ W SAŁATKACH

 

5 minut krojenia warzyw, dodanie sera (mozarella, feta, pleśniowego) i gotowy posiłek. Nie ma potrzeby gotowania. Nie można znaleźć żadnej wymówki. 5 minut gotują się też jajka, które można dodać do wielu sałatek. Krojenie dobrej jakości wędliny czy pieczeni to też minutka. Łatwe?

sałatka 1

Sałatka ze szpinakiem i fetą

7 sposobów na pyszne sałatki

 

7. KUPUJ MROŻONKI ALBO RÓB WŁASNE ZESTAWY

 

Mrożonki warzywne i warzywno-owocowe, bez zbędnych dodatków (ale nie gotowe dania obiadowe! chyba, że mają naturalny skład) to bardzo szybki sposób na przyrządzenie obiadu czy kolacji. Wystarczy rozgrzać patelnię, wrzucić warzywa, w tym czasie pokroić mięso lub ser, tofu, potem dodać do całości, a między czasie ugotować makaron lub po prostu zjeść z chlebem całość. Gwarantuję Wam, że przygotowanie tego typu dań nie trwa dłużej niż 15 minut.

 

8. PIECZ

 

Nie pamiętam kiedy smażyłam kotlety mielone. Zawsze je piekę. Po pierwsze dlatego, że nie muszę stać przy patelni, a po drugie, dlatego, że to zdrowsza alternatywa. Można piec różnego rodzaju pieczenie, pasztety, warzywa. Możliwości jest mnóstwo i wiele z nim oszczędza nasz czas. Pieczenie mają również tą zaletę, że doskonale smakują zarówno na ciepło jak i na zimno jako składnik kanapek chociażby.

 

9. GOTUJ NA PARZE

 

Sama nie wiem czy powinnam wyjaśniać, bo to tak oczywiste 🙂 Gotowanie na parze to samogotujące się jedzenie. Nie trzeba nawet za bardzo go pilnować. Wystarczy znać mniej więcej czas gotowania się w ten sposób produktów i nastawić minutnik. Warzywa, mięso, ryby, co dusza zapragnie ugotowane w ten sposób to bogactwo witamin, minerałów i błonnika. Dodatkowo nie zawierają zbędnego tłuszczu i są bardzo lekkostrawne.

gotowanie na parze

 

10. PAMIĘTAJ O DANIACH JEDNOGARNKOWYCH

 

Dlaczego lubimy leczo i wszelkie dania, które wymagają wrzucenia wszystkiego do jednego gara? Nie tylko ze względu na smak, ale i prostotę. Mało naczyń do użycia, mało zmywania, jeden garnek do pilnowania. Co ja gotuję w ten sposób? Warzywa wszelkie z mięsem lub bez, w mleku kokosowym lub pomidorach bądź we własnym sosie, ale dobrze doprawione. Do warzyw możecie dodać też tak jak w leczo dobrej jakości kiełbasę. Tak! Kiełbasa dobrej jakości Was nie zabije. Nie ma się czego bać. To oczywiście w ramach obalania mitów żywieniowych. Wegetarianie mogą wybrać wysokiej jakości produkty sojowe w zamian. 🙂 Dania jednogarnkowe można spożywać same bądź z dodatkami. Co dusza zapragnie.

 

11. MYŚL I KOMBINUJ

 

W kuchni jak w życiu, czasem trzeba kombinować, żeby zaskarbić dla siebie trochę czasu. Jak to zrobić?

  • Krój większe kawałki warzyw czy mięsa zamiast drobniutkich i małych (większe się dłużej gotują, ale Ty w tym czasie już i tak robisz coś innego).
  • Zamiast czekać na zagotowanie się wody w garnku, zagotuj ją szybciej w czajniku, a do garnka wlej wrzątek.
  • Nie patrz bezczynnie aż coś się zacznie gotować tylko wykorzystaj ten czas na pozmywanie, przetarcie blatów i wszystkie drobne czynności, które potem mogą zająć czas.
  • Ustaw na piekarniku, w zegarku lub na telefonie czas w jakim ugotujesz posiłek np. 20 min. Staraj się wyrabiać w wyznaczonym czasie. Jest duża szansa, że to Cię zmobilizuje.

Jakie są Wasze triki na oszczędność czasu podczas gotowania? Jestem niezmiernie ciekawa i chętnie wypróbuję Wasze patenty 🙂

P.S. Jest jeszcze jeden olbrzymi plus gotowania 🙂 Można słuchać audiobooków, audycji w radio, podcastów internetowych i uczyć o świecie jednocześnie. Wypróbowane! DZIAŁA 😉

2.5 (50%) 2 votes
Kamila Urbaniak
Kamila Urbaniak

Dietetyk. Walczę z nadmiarem kilogramów i zespołem policystycznych jajników. Wierzę w edukację i to, że jest ona kluczem do polepszania naszego istnienia na wszystkich płaszczyznach. Jestem głęboko przekonana o ogromnej roli jaką odgrywają w życiu nawyki. Pracuję w oparciu o nie. Na blogu dzielę się wiedzą, opiniami i tym co bliskie czyli tematami związanymi z doskonaleniem, rozwojem, relacjami nie tylko międzyludzkimi. Tworzę treści, które są unikatowe w Internecie, wyrażają bowiem stan mojej wiedzy, doświadczenia i szczyptę osobowości. Prywatnie lubię luz w relacjach, uśmiech i gotowanie dla bliskich. :)

  • korzenna

    Od siebie dodam, iż dobrze mieć w pogotowiu coś zastępczego szybko na głoda
    ale odżywczego i zatrzymującego wodę jak feta z pomidorem. Odkrawasz po kawałku
    i gotowe. Ja lubię w tym typie ogórki konserwowe. Mam nawet swoje upatrzone z
    Gomaru, kroję je na plasterki i kładę na wafle ryżowe. Wypróbowany
    duet.

  • wika

    miesiąc temu zaopatrzyłam sie w zestaw naczyń Philipiak, czyli tych od Karola Okrasy 🙂 i muszę przyznać, że z takim kompletem gotowanie to czysta rozkosz, są przede wszystkim bardzo poręczne i łatwe w myciu, no i wygladają ślicznie 🙂

  • Patrycja

    Inspirujący wpis. Mam nadzieję, że pomoże mi się w końcu zmobilizować do gotowania. Pozdrawiam 🙂

    • Kamila Urbaniak

      Trzymam kciuki Patrycja! 🙂

  • Pablo

    Mój ulubiony sposób to gotowanie na parze i pieczenie 🙂 Samo się robi i to jest oszczędność czasu na maksa 🙂

  • Bardzo cenne rady 🙂 Na pewno wykorzystam 🙂

    • Kamila Urbaniak

      Ania mam nadzieję, że wykorzystywane staną się nawykiem 🙂

  • Dziękuje za ten wpis. Coś perfekcyjnego dla mnie 🙂
    Ściskam!

    • Kamila Urbaniak

      Czytam komentarz i odsyłam duży uśmiech. Takie komentarze są nagrodą za pisanie 🙂 Dziękuję i również ściskam 🙂

  • Bardzo fajne pomysły, na pewno wprowadzę je w życie! Ostatnio prawie cały czas stołowałam się na mieście (zajęcia od rana do późnego popołudnia z okienkiem zbyt krótkim, żeby wrócić do domu), ale sesja się kończy i będę miała więcej czasu 🙂

    • Kamila Urbaniak

      Koharu porady zastosowane uratują Cię niejednokrotnie na uczelni jak już skończy się sesja i ferie. Naprawdę polecam wypróbować mrożenie, gotowanie na kilka dni, robienie szybkich sałatek lub branie koktajli ze sobą w przeznaczonej do tego butelce. 🙂 Pozdrawiam

  • Już sam tytuł mnie przyciągnął 🙂

  • JJ

    Tak, zupy są bardzo szybkie i bardzo często z nich korzystam 🙂

    • Kamila Urbaniak

      Brawo! Trochę zostały zapomniane jako dobre i szybkie źródło wartości odżywczych w naszej diecie.

  • Ja od czasu do czasu jem makaron z pesto. Przepis jest prosty: ugotuj makaron, dodaj trochę pesto, wymieszaj i gotowe. Tylko oczywiście prawdziwe pesto (z bazylii i oliwy z oliwek, a nie badziewne z olejem słonecznikowym, którego jest więcej niż bazylii).

    • Kamila Urbaniak

      Łukasz faktycznie pesto jest dobrym rozwiązaniem i szybkim 🙂 Zapomniałam o tym! Ale od czego ma się Czytelników, którzy stoją na straży? 🙂 Dzięki!

Przeczytaj poprzedni wpis:
RYŻ Z OWOCAMI MORZA
Ryż z owocami morza i pomidorami

Ryż z owocami morza z tego przepisu pojawia się u mnie dosyć często. Robię go zwykle z podwójnej porcji, aby wystarczył na 2 dni dla 2 […]

Zamknij